Bina Empayar Shaklee Anda Hari ini!

Bina Empayar Shaklee Anda Hari ini!
Sertai kami di Jutawan Shaklee, melahirkan Bisnes Leader yang berdaya saing, EFEKTIF dan sentiasa POSITIF.

Wednesday, February 9, 2011

HEALTHY WEIGHT: Mulakan Misi Penurunan Berat Badan dengan Ilmu di dada!

Are you ready to burn your calories? chewwah, macam serious je bunyi kan. Actually, Iffa adala terbaca dalam satu blog ni, tapi tak ingat dah yang mana.. katanya 90% orang yang cuba untuk kurus badan telah gagal kerana menggunakan cara yang salah untuk kurus. Ialah, kebanyakkaan dari masyarakat sekarang ini, suka mengikut-ikut. Pantang ada iklan produk X turunkan 10 KG dalam 7 Hari, Produk Z kurangkan 30 KG dalam masa 2 minggu, terus pakat beli berdozen-dozen tapi hasilnya, badan semakin gemuk, duit habis begitu sahaja.


Alahai, janganlah kita jadi pengguna yang cetek ilmu, dalami apa yang perlu untuk kita dapatkan hasil penurunan berat badan yang berkesan sebelum kita mencuba mana-mana misi menguruskan badan ni. Bukan apa, ketika Iffa pernah di admit masuk ke hospital kerana Steven Johnson Syndrome(Drug adverse Reaction).. keadaan Iffa waktu itu sangat kritikal dan doctor juga dah inform parent peluang untuk Iffa survive adalah tipis tapi Iffa bukan kena SJS sebab makan ubat kurus badan, darah Iffa x boleh terima drugs any types of pain killer. Apa kaitan SJS ni dengan kurus badan? Sebenarnya menurut doctor yang merawat Iffa, sebelum Iffa ada 2 kes SJS yang berlaku, satu patient ialah seorang pak cik tua(allergic voren if not mistaken) dan dia survive tapi seorang lagi adalah wanita malangnya beliau tidak survive. 


Apa yang berlaku kepada wanita ini? Cerita doktor, beliau mengambil pil kurus badan tanpa mengetahui apakah bahan-bahan yang terkandung di dalamnya. Ketika di masukkan ke hospital di Melaka, keadaan beliau telah kritikal dan telah berlaku kerosakkan pada hati dengan teruk dan menyebabkan beliau tidak mampu survive. Mari lihat macam mana SJS sebenarnya (Refer link ini). If anda semua recall, pernah seorang rakyat singapura maut akibat liposuction. macam-macam lagilah if kita buka semua arkib berita harian, utusan, metro dan sebagainya, tapi itulah akibatnya jika kita mencuba sesuatu yang berisiko tanpa mengkaji terlebih dahulu baik buruknya.


ISebagai awwalan infosharing on diet ini Iffa berikan beberapa contoh tentang konsep diet yang kurang tepat:


Contoh 1: Kurangkan makan (maksud di sini escape meal)

  • Apa sebenarnya terjadi?: Otot mengecut, air dalam badan mengurang dan kadar metabolisma turun mendadak. Lemak masih kekal.
  • Bagaimana Hasil Diet ini?: Kurus sekejap, semua KG yang hilang datang kembali bersama beberapa KG lagi sebagai saguhati. Kemungkinan mendapat penyakit GASTRIK sangat tinggi

Contoh 2: Mengambil Pil-pil pelangsingan badan
  • Apa sebenarnya terjadi?: Selera makan langsung hilang, loya, pening-pening, jika tersalah ambil, kesihatan terjejas dan mungkin ini yang berlaku kepada wanita malang yang Iffa mentioned di atas.
  • Bagaimana Hasil Diet ini?: Berat turun hanya pada peringkat awal, jika berhenti ambil pil, selera makan datang kembali berganda-ganda dan gemuk semula berganda-ganda.
Contoh 3: Makan buah-buahan atau sayur-sayuran (Vegetarian)

  • Apa sebenarnya terjadi?: Badan menjadi kurang bertenaga kerana nutrisi tidak lengkap dan seimbang. Tekanan kerana terpaksa makan makanan yang sama berulang-ulang.
  • Bagaimana Hasil Diet ini?: Diet tidak kekal lama, mudah berputus asa!

Contoh 4: Ambil produk dari syarikat baru

  • Apa sebenarnya terjadi?: Kredibiliti syarikat tidak terjamin. Kesan sampingan jangka panjang tidak diketahui.
  • Bagaimana Hasil Diet ini?: Wang habis begitu sahaja. Kesan sampingan jangka panjang (atau pendek) menyebabkan tahap kesihatan kita terjejas.

Sebenarnya kegemukan atau obesiti memang merupakan masalah kesihatan yang makin meruncing di Malaysia. Mengikut pakar pemakanan kita memerlukan lebih kurang 4000 kalori dalam diet harian kita untuk mendapatkan nutrisi yang lengkap tetapi, pembakaran kalori secara purata bagi seorang lelaki dalam sehari ialah 2200 kalori manakala wanita 1800 kalori. Jadi lebihan 2000 kalori lagi itu ke mana perginya? Ia akan ditukarkan kepada simpanan lemak dalam badan, di sebabkan itu berat badan kita akan terus bertambah dan lama kelamaan bentuk badan menjadi kurang menarik.


Jadi bagaimana sepatutnya diet yang sihat?

  1. Bekalkan nutrisi lengkap kepada tubuh, 
  2. Bina otot 
  3. Tingkatkan kadar metabolisma untuk lebih pembakaran kalori

Apakah hasil yang kita perolehi dengan amalan diet yang sihat ini?

  1. Otot terbina, lemak dibakar setiap hari, 
  2. Kerana tabiat nutrisi yang baik, badan lebih segar sepanjang hari, daya tahan terhadap penyakit terbina secara semulajadi.
Jadi, berhati-hatilah sebelum kita memulakan sesuatu program diet. Pastikan ia tidak memusnahkan kesihatan dan kebahagiaan kita. 

Sharing is Caring!
Iffa @fw-shaklee2u


Anda bagaimana? Mahu mencuba vitamin Shaklee? Kami menyediakan trial pack untuk 30 hari consume dengan harga serendah RM70 dan free delivery. Boleh buat pesanan melalui:
Faheem
Faheem
E-store FW di My1Stop Virtual Mall,
3 Payment Method Available:
  1. Credit Card payment through e-store
  2.  
  3. Manual payment to seller
Email Us! faheem.wardrobe@gmail.com Email Iffa di faheem.wardrobe@gmail.com
SMS Us! 013-5810170 SMS Iffa di talian 013-5810170
PM Inbox Admin FW! PM Inbox IffaAnuar di Facebook

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

Disclaimer at SOSC

DISCLAIMER #1

SEMUA TAWARAN DAN PAKEJ PEK MINI HANYA BOLEH DI DAPATI SECARA ESKLUSIF DARI SAYA DAN JARINGAN KUMPULAN SAYA DI SHAKLEE ONE STOP CENTRE(SOSC). IA TIDAK DI TAWARKAN/ DI SEDIAKAN DI MANA -MANA CAWANGAN SHAKLEE. HARAP MAKLUM


DISCLAIMER #2

SEGALA PEMBERIAN HADIAH ADALAH ESKLUSIF DARI SHAKLEE ONE STOP CENTRE DAN BERBENTUK PERIBADI. IA SAMA SEKALI TIDAK MEMPUNYAI KAITAN DENGAN SHAKLEE(M) SDN BHD ATAU MANA-MANA SYARIKAT


DISCLAIMER #3

SEBARANG PENULISAN DI DALAM BLOG INI TIDAK BERTUJUAN UNTUK DIAGNOSIS, MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT.


Warning - Do Not Copy

AMARAN KERAS:

PENULISAN DI DALAM SayaMahuSihat.Com, ADALAH PERKONGSIAN PERIBADI SAYA. DILARANG SAMA SEKALI UNTUK DICETAK SEKIRANYA IA BUKAN BERTUJUAN UNTUK PERKONGSIAN ILMU.


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More