Bina Empayar Shaklee Anda Hari ini!

Bina Empayar Shaklee Anda Hari ini!
Sertai kami di Jutawan Shaklee, melahirkan Bisnes Leader yang berdaya saing, EFEKTIF dan sentiasa POSITIF.

Friday, January 14, 2011

Anda Tanya, Iffa Jawab: Diaper Decoder versi Iffa@fw-shaklee2u!!

Assalamualaikum semua, Ini merupakan special entry untuk menjawab persoalan Puan Mardiyana yang concern tentang perubahan Poop Baby beliau setelah consume Set B , Shaklee Vita-E dan ESP Shaklee dan juga jikan anda semua recall entry Iffa sebelum ini on Testimonial from Puan Azah, beliau ada mentioned selepas consume Set B - Breastfeeding Set, Poop anaknya berwarna kuning, jadi apa maksudnya tu dan kenapa beliau gembira jika Poop Babynya berwarna kuning?


Ayuh, mari sama-sama baca info menarik yang Iffa extract from: http://similac.com/feeding-nutrition/diaper-decoder (Ini versi Iffa, hehehe)

Greenish-Black and Sticky Baby Poop is Normal Apa Maksudnya?
Meconium ialah najis pertama bayi anda selepas kelahirannya, dan ia adalah sangat normal.Ia kelihatan hitam kehijauan kerana mengandungi bilirubin, pecahan dari komponen sel darah merah yang berwarna hijau kekuningan. Kolustrum yang terkandung dalam susu awal ibu bertindak sebagai laksatif(laxative) untuk membantu bayi anda mengeluarkan meconium selama lebih kurang 3 hari.
Greenish-Black and Sticky
AKA: Meconium
Looks Like: Licorice or Tar

A fetal stool, meconium is made of debris left over from amniotic fluid.
Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Jangan risau, ia adalah normal, sihat dan bersifat sementara.(Jika lebih dari 3 hari, sila berkunjung ke klinik yaa)
Yellow and Seedy Baby Poop is Normal Apa Maksudnya?
Menarik bukan poop baby ni? Mula-mula hitam macam tar jalan dan sekarang berwarna kuning pula; tetapi poop baby ini adalah sememangnya normal. Baby yang breastfed, poop-nya berbau sedikit dan jika kita amati betul-betul masa baby nak poop, akan kedengaran bunyi yang kuat seakan bunyi letupan. Baby anda berupaya untuk poop beberapa kali dalam sehari.
Yellow and Seedy
AKA: Breastfed-Baby Poop
Looks Like: Yellow Curdled Milk

Your breast-fed baby's stools are normal and will look like this until you supplement with formula or begin feeding your baby solids.
Apa yang Perlu Saya Lakukan? 
Banggalah dengan Poop baby anda kerana ia berstandard "Gold Medal". Susu Ibu adalah nutrient yang ideal untuk bayi anda kekal sihat dan membesar dengan kuat.
Tan and Thick Baby Poop is Normal Apa Maksudnya?
Poop bayi anda adalah normal. Anda perlu beri perhatian sekiranya poop baby anda menjadi lebih keras daripada Tootsie Roll® candy atau berair.
Tan and Thick
AKA: Formula-Fed-Baby Poop
Looks Like: Hummus

This is the byproduct of formula, either as a baby's full diet or as a supplement to breast milk.
 Apa yang Perlu Saya Lakukan?
 Jangan risau, ia adalah normal dan sihat.
Greenish-Brown Baby Poop is Normal
Apa Maksudnya?
Kebiasaanya, kita biasa melihat poop baby akan menjadi coklat-kehijauan apabila baby kita mulakan solid food. Colour Poop ini adalah normal tetapi jika baby ada menunjukkan apa-apa simptom yang merisaukan anda, sila berhubung dengan pakar kesihatan bayi anda.
Greenish-Brown
AKA: Introduction-to-Solids Baby Poop
Looks Like: Leftover Guacamole

A mix of table foods, this baby poop is normal.
Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Jangan risau, ia adalah normal dan sihat.
Watery, Brown and Loose Something Might Be Wrong with Baby Poop
 Apa Maksudnya?
Jika keadaan ini berlanjutan untuk tempoh 2-3 hari, ia mungkin tanda diarrhea atau cirit-birit. Diarrhea boleh menyebabkan baby dehydrated(kurang fluid dlm badan) atau ia mungkin juga menandakan ada jangkitan pada bayi (biasanya jangkitan yang tidak merbahaya). Apa yang perlu anda concernkan ialah tentang kehilangan fluid atau dehydration yg berlaku pada baby.
Watery, Brown, and Loose
AKA: Diarrhea
Looks Like: Watery With Chunks

Frequent, loud, and loose stools could be diarrhea.
Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Berikan baby anda lebih fluids/bendalir seperti air atau kerapkan penyusuan. Jika simptom masih berterusan lebih dari 2 hari sebaiknya anda menghubingi Paed baby anda.
Contact your health care professional right away if you see:
  • Blood or mucus in stools
  • Fever
  • Vomiting
  • Irritability
  • Refusal to eat
  • Decreased or dark-colored urine
  • Decreased activity
Dry, Brown and Hard Something Might Be Wrong with Baby Poop
Apa Maksudnya?
Sembelit kebiasaannya berlaku kepada bayi yang di beri FM, juga kepada bayi yang baru diintroduce kepada solid food. Ia adalah normal jika ia jarang-jarang berlaku. Ia memberi signal kepada anda bahawa baby anda tidak mendapat fluid yang secukupnya atau kehilangan terlalu banyak fluid akibat haba persekitaran. Kadang-kadang, sedikit pendarahan boleh kelihatan di permukaan Poop baby disebabkan oleh luka kecil berlaku kepada tisu disekitar anus baby.
Dry, Brown, and Hard
AKA: Constipation
Looks Like: Dirt, Clay, or Pebbles

Hard, pellet-like stools could mean your baby is constipated.
Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Untuk bayi yang masih kecil, sila dapatkan nasihat dan pandangan dari pakar. Untuk bayi yang lebih matang usianya, anda boleh tambahkan 1-2 oz prune/pear juice dalam diet baby anda. Jika baby anda telah mulakan solid food, boleh berikan buah-buahan atau makanan yang tiggi serat seperti buah betik, oat.
Contact your health care professional right away if you see:
  • Blood or mucus in stools
  • Fever
  • Vomiting
  • Refusal to eat
  • Decreased or dark-colored urine
  • Decreased activity


Tips: Ransangan boleh dibuat disekitar anus bayi anda dengan menggunakan jari kelingking yang telah dibasahi dengan minyak zaitun atau baby oil. Putik kapas juga boleh digunakan jika tidak mahu menggunakan jari. 


Caranya:
  1. Buat stimulasi dianus bayi anda dalam bentuk putaran(cycle)
  2. Ulang beberapa kali sehingga melihat anus bayi anda memberi response/tindak balas - seakan-akan kemutan (itu tandanya, bayi anda bersedia untuk Poo Poo)
  3. Jika tidak berhasil, hentikan stimulasi dan ulang semula sekiranya  anda melihat bayi anda menunjukkan reaksi untuk Poo Poo.
Pinkish-Red Baby Poop is Nuetral Apa Maksudnya?
Apabila bayi telah diintroducekan dengan solid food, kita boleh lihat perubahan pada warna dan tekstur Poop bayi. Pengambilan sesetengah ubat juga boleh menyebabkan perubahan warna pada Poop bayi anda.
Pinkish-Red
AKA: Artificially Colored Stools
Looks Like: Partially Digested Food

What your baby eats comes out looking much the same as when it went in.

Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Perhatikan apa yang bayi anda makan supaya anda dapat link kan perubahan warna dan tekstur Poop bayi anda dengan apa yang telah baby anda makan. Antara makanan yang diketahui menyebabkan perubahan warna Poop yang ketara adalah - lobak merah (orange) dan bayam (hijau). Jika Poop baby anda berwarna merah tanpa sebarang penjelasan yg munasabah, sila hubungi pakar kesihatan untuk pemeriksaan lanjut.
Dark-Green Baby Poop is Neutral
Apa Maksudnya?
Bagi sesetengah bayi, bakteria yang terdapat di dalam usus bertindak balas dengan Iron Sulfate yang terdapat didalam supplement(seperti Shaklee Vita-Lea) atau iron-fortified formula. Tindak balas ini akan menukar Poop bayi anda menjadi hijau gelap atau kadang hijau kehitaman. Poop bayi anda akan kekal dgn colour ini selagi anda masih mengambil Supplement tersebut. Anda tidak perlu risau kerana perubahan colour poop anda ini tidak menunjukkan sebarang masalah kepada sistem pencernaan bayi anda. 
Dark Green
AKA: Iron Supplementation
Looks Like: Thick, Dark Stool

If your baby's stool is dark green, it could be the product of iron supplementation in your baby's diet.
 Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Nothing, it's normal. kajian menunjukkan bahawa Iron/Zat Besi tidak menyebabkan masalah atau ketidakselesaan pada sistem percernaan.
Contact your health care professional right away if you see:
  • Blood or mucus in stools
  • Fever
  • Vomiting
  • Irritability
  • Refusal to eat
  • Decreased or dark-colored urine
  • Decreased activity
Bright Green Baby Poop is Neutral
Apa Maksudnya?
Apabila baby anda menyusu pada waktu yang singkat untuk setiap breast, baby anda mungkin mendapat lebih banyak foremilk which is sweeter and thinner, and less hindmilk, which is richer and fattier. Bayi anda mungkin memerlukan tempoh penyusuan yang lebih lama untuk setiap sesi breast untuk memastikan bayi anda mendapat hind-milk yang secukupnya. Kadang-kadang virus juga boleh menyebabkan Poop bayi anda berwarna hijau muda. Jika bayi anda kelihatan tidak selesa, sila bawa bayi anda kepada pakar kesihatan untuk mendapatkan pemeriksaan.
Bright Green
AKA: Foremilk/Hindmilk Imbalance
Looks Like: Green, Frothy Poop

Breast-fed babies who receive more foremilk than hindmilk sometimes have bright green baby poop.
  Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Cuba untuk tidak menukar sesi breast ketika penyusuan berlansung sekurang-kurangnya 20 minits tempoh penyusuan bagi setiap breast.

Contact your health care professional right away if you see:
  • Blood or mucus in stools
  • Fever
  • Vomiting
  • Irritability
  • Refusal to eat
  • Decreased or dark-colored urine
  • Decreased activity

Red Streaked Something Might Be Wrong with Baby Poop
Apa Maksudnya?
Selalunya Poop baby akibat sembelit akan kelihatan tanda merah dari rectal fissures, small cracks in the anus caused by pushing. Anda juga mungkin lihat tanda mucus pada Poop bayi anda.
Red-Streaked
AKA: Bloody Stool
Looks Like: A Hard Stool Streaked With Blood or Mucus

Bright red blood on a baby stool could indicate that your baby has small tears, or rectal fissures, around the anus.
Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Pendarahan yang jarang perlaku bukanlah perkara yang perlu diberikan perhatian. Selalunya, apabila masalah sembelit selesai, masalah pendarah juga akan selesai. Jika pendarah berlaku dgn banyak, melebihi 2 atau 2 drops atau pendarahan masih berlaku setelah masalah  sembelit bayi selesai, dapatkan pemeriksaan pakar.
Black Something Might Be Wrong with Baby Poop  Apa Maksudnya?
Poop baby yang berwarna hitam mungkin mengandungi darah yang memasuki usus di bahagian atas sistem percernaan bayi.
Black
AKA: Melena
Looks Like: Black, Thick, or Tarry Stool

Melena is a thick black stool that could contain blood that entered in the upper GI tract.
 Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Jika Poop bayi anda berwarna hitam, yang bukan meconium, hubungi pakar untuk medapatkan pemeriksaan dengan segera.
Chalky White Something Might Be Wrong with Baby Poop Apa Maksudnya?
Poop bayi yang berwarna putih mungkin tanda liver or gallbladder bayi yang bermasalah. Bile atau jus hempedu adalah enzim yang dihasilkan oleh hati dan disimpan di dalam pundi hempedu. Poop baby berwarna normak hasil dari perkumuhan jus hempedu ketika proses pencernaan. Jika hati bayi anda tidak menghasilkan jus hempedu atau pundi hempedunya terhalang, poop baby akan menjadi putih.
Chalky White
AKA: Abnormal Stool
Looks Like: Pale, Colorless, or White Stool

A chalky white baby stool could be a sign of a lack of bile, which normally turns a stool brown.
 Apa yang Perlu Saya Lakukan?
Poop baby berwarna putih adalah jarang sekali berlaku tetapi sekkiranya Poop baby ada berwarna putih, apa lagi cepat-cepatla jumpe doctor yaa..


Iffa harap, ilmu yang Iffa kongsikan ini bermanfaat untuk semua yaa.. sehingga bertemu lagi!


Sharing is Caring!
Iffa @fw-shaklee2u

2 comments:

@~ iza ~,
U r most welcome..ramai ibu-ibu yg bertanya..jd Iffa buatkan special entry..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

Disclaimer at SOSC

DISCLAIMER #1

SEMUA TAWARAN DAN PAKEJ PEK MINI HANYA BOLEH DI DAPATI SECARA ESKLUSIF DARI SAYA DAN JARINGAN KUMPULAN SAYA DI SHAKLEE ONE STOP CENTRE(SOSC). IA TIDAK DI TAWARKAN/ DI SEDIAKAN DI MANA -MANA CAWANGAN SHAKLEE. HARAP MAKLUM


DISCLAIMER #2

SEGALA PEMBERIAN HADIAH ADALAH ESKLUSIF DARI SHAKLEE ONE STOP CENTRE DAN BERBENTUK PERIBADI. IA SAMA SEKALI TIDAK MEMPUNYAI KAITAN DENGAN SHAKLEE(M) SDN BHD ATAU MANA-MANA SYARIKAT


DISCLAIMER #3

SEBARANG PENULISAN DI DALAM BLOG INI TIDAK BERTUJUAN UNTUK DIAGNOSIS, MERAWAT, MENYEMBUH ATAU MENCEGAH SEBARANG PENYAKIT.


Warning - Do Not Copy

AMARAN KERAS:

PENULISAN DI DALAM SayaMahuSihat.Com, ADALAH PERKONGSIAN PERIBADI SAYA. DILARANG SAMA SEKALI UNTUK DICETAK SEKIRANYA IA BUKAN BERTUJUAN UNTUK PERKONGSIAN ILMU.


Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More